Filip Novák Kritika webu Síla webu Zeptej se Filipa Síla SEO Síla textu
Kritika webu Síla webu Zeptej se Filipa Síla SEO Síla textu

Jak správně na networking?

Mám pro vás zajímavé čtení, které bude více z praxe, než teorie. Nejde mi ani o to, vymyslet nějakou dokonalou definici pro networking. Prostě jsem se chopil šance navázat nové obchodní kontakty a využil své příležitosti na BforB jako nikdo jiný.

První informace o networkingu

Už nějakou dobu poslouchám marketingové podcasty "1000% marketing", které publikuje skvělý podnikatel z Kanady - Tim Francis. V jednom z dílů "Why Networking SUCKS", se pořádně opřel do networkingu. O pár týdnů později se mi ozvala moje kolegyně Martina s pozvánkou na "obchodní snídani" v Brně, čili networking setkání. Byl jsem nadšený a plný očekávání, že si poprvé taky vyzkouším ten "networking", o kterém Tim Francis mluvil ve svých podcastech.

Nutno podotknout, že Tim Francis ve svém podcastu nehaní networking jako takový. Kritizuje jeho špatné pochopení lidmi a následné brutální mrhání jejich časem. Všichni jdou na networking setkání proto, aby něco prodali. Všichni. Někteří však dělají následující chybu: Domluví si budoucí setkání u kafíčka jen "na oko", pod záminkou, aby se více poznali. Každému z nich jde přitom o to, aby něco prodal. Výsledkem takového setkání je nudné povídání o rodině, psech, koníčcích s předstíraným zájmem. Závěrem má každý svou vlastní prezentaci businessu pro toho druhého, které se nesetká s reálným zájmem. Potřesete si rukou s falešným úsměvem "Tohle bylo skvělé, určitě se zase musíme setkat" - což se v tomto vesmíru nikdy nestane. Možná po půl roce, kdy máte slabší měsíc zavoláte svému "fake" známému z networkingu k dalšímu mrhání časem u kafíčka, kde zopakujete stejné kolečko nutných informací jen proto, aby jste si udrželi kontakt a znovu nabídli své služby - a opět neúspěšně. Takto situaci se špatným pochopením networkingu popisuje Tim ve svém podcastu.

Jak jsem se připravoval na networking

Řekl jsem si, že pokud nenabídnu něco super-extra, budu na networkingu stejný jako ostatní. Svou minutovou řeč použiji jen k prezentaci toho kdo jsem, co nabízím, potom se zase posadím ke svému kafe a crossanu a budu sledovat připravený program setkání v tichém očekávání, jestli jsem někoho zaujal. Bylo mi jasné, že tohle stačit nebude - nemůže. Pohybuji se v podnikání v tvorbě webu a optimalizaci s velmi hustou konkurencí. Je pravděpodobné, že přítomní mohou mít již negativní zkušenost s tvůrci webu a SEO specialisty, kteří způsobili více škody, než užitku. Každý má na webdesign jiný názor a málokdo řekne na práci předchozí agentury pochvalu. Klienti se pak dostávají do situace, že nevěří nikomu. Slyší jen "To chce nový web", nebo "Oni Vám to naoptimalizovali špatně, musíme to změnit". Většinou se tyto skutečnosti stávají díky neinformovanosti klientů a faktu, že tohle jim nikdo na škole říci nemohl. Jediný způsob jak se tuto problematiku naučit, je studovat ji každý den.

Plyne z toho jedno poučení - aby jste něco získali, vždy musíte dávat první. Pocítil jsem nutnost vystoupit z davu a udělat si pořádnou přípravu na networking setkání. Začal jsem zkoumat prezenční listinu - výhodou "business for breakfast" je, že dopředu víte, kdo na setkání bude a jakou firmu zastupuje. Vyhledal jsem si webové stránky všech účastníků a začal je jednu po druhé analyzovat. Díval jsem se do kódu, zkoušel jsem jak fungují formuláře, testoval jsem použitelnost, sledoval absence call-to-action, rozmístění textů, strukturu stránky a zapojení sociálních sítí. Někomu se objevil klasický problém s duplikacemi popisků, jiný měl stránky nepoužitelné pro mobilní zařízení. Bylo toho dost, tak jsem vybral jen ty nejdůležitější prvky a na papírovou kartičku pro každého vytisknul svou analýzu, která obsahovala i doporučení jak kterou funkcionalitu opravit. Kartičky jsem zalepil malým kouskem lepící pásky a za 6 hodin práce bylo hotovo. Problémem bylo, že jsem to dělal přes noc, takže jsem už nešel ani spát. Obchodní snídaně začíná již v 7h. ráno, takže jsem dorazil značně zmaten ze spánkového deficitu. Během představování jsem byl až poslední a když jsem slyšel jak jsou řečníci přede mnou vtipní a uvolnění, nervozita rostla. Jak můžu zaujmout lépe než oni? Rozesměju osazenstvo také tak, jako ten architekt, co do svého představování vkládal vtipné hlášky? Záviděl jsem mu.

Přichází můj velký tah

Přišla na mě řada, zvedám se od stolu a začínám svou řeč nesmělým "Dobrý den, dámy a pánové, jmenuji se Filip Novák...", dále následovalo naprosto nesouvislé koktání o tom, že dělám weby, SEO, mám tým specialistů. Šel jsem moc to hloubky a začal vysvětlovat o koho se v mém týmu jedná. Neudržel jsem linku. Po 30 sekundách tohoto chabého projevu jsem se omluvil slovy "Omlouvám se, že jsem takovej rozhozenej, je to díky tomu, že jsem v noci pro každého z vás pracoval a připravil jsem tyto kartičky, na kterých naleznete praktické rady, které pomůžou právě vašemu podnikání". Nálada v sále se uvolnila a všichni s úsměvem brali své kartičky, které za mě Martina rozdávala. Všechny jsem potěšil a můj autentický projev neskrývané únavy můj příběh o to více podpořil. Moc to ostaním nedoporučuji, na obchodní snídani se raději vyspěte.

Jaké výhody jsem díky své přípravě získal

Nejen, že jsem všechny přítomné potěšil dárkem v podobě analýzy, většina pak za mnou přicházela s dalšími dotazy a ráda se se mnou seznámila. Díky tomu, že jsem si procházel každý business, každého podnikatele na setkání, už jsem ho prakticky znal, takže mi v komunikaci odpadla trapná věta "A čím se zabýváte?". Po podání rukou jsem již nadšeně komunikoval přímo o podnikání toho s kým se bavím a vypadalo to, jako bychom se už znali - bylo to parádní. Na tomto setkání jsem získal několik zajímavých kontaktů a dvě zakázky na nový web jsou v jednání. I kdybych nezískal žádnou zakázku, určitě se většině z obchodní snídaně vrylo do paměti, že jsem člověk, co to myslí ve svém podnikání vážně a nebojí se dávat - i když za to nic nedostává. Podobný přístup k networkingu doporučuji i ostatním.

Článek pokračuje vedle >>>

Můj příběh se dostal až do Kanady

O příběhu mých kartiček s analýzou na networkingovém setkání se dozvěděl i Tim Francis (napsal jsem mu email) a v dalším díle podcastu "1000% marketing" mě překvapil jeho zveřejněním. Celý podcast si můžete poslechnout níže (od 15 minuty to začíná).

Podcast 1000% marketing na iTunes

V podcastech od Tim Francis, najdete i další zajímavé rady a tipy. Stáhněte si zdarma podcasty 1000% marketing!

Podcast je zdarma, stačí si nainstalovat iTunes. K poslechu doporučuji tyto další díly (zvýraznil jsem podcasty k networkingu):

  • Branding is Bankrupt
  • Is Google Adwords Good?
  • 35 Proof Checklist
  • Jesus the Marketer
  • 5-Second Headline Test
  • Why Networking SUCS
  • Spock Talk
  • Survial of the... WEAKEST?
  • SHOW ME... don't tell me
  • 11 Knockout Networking Tricks
  • Good Fast Cheap

Nové podcasty Tim přidává vždy v úterý a čtvrtek.

Kartičky, které překvapily na networkingu

Kartičky s analýzou jsem před jejich rozdáním stačil vyfotit. Naštěstí mi to po ránu ještě tímto stylem myslelo.

Kartičky s analýzou

Síla webu je tu pro Vás

Nejste v tom sami, máte-li k networkingu jakýkoli dotaz, rádi Vám poradíme.

Kontaktujte nás
Autor: Filip Novák (Marketing expert, Síla webu)
(420) 777 200 308, novak@silawebu.cz