Jak začít podnikat na internetu

Jak začít podnikat online

Internetové prezentace a obchody si můžeme představit jako virtuální výkladní skříně, které umožňují podnikatelům nabízet a prodávat své výrobky či služby velkému počtu zákazníků. Na internetu můžeme prodávat zboží, poskytovat služby, nebo dokonce i prodávat informace.

Můžeme objednat mnoho druhů služeb a zboží, neméně je také konkurenčních firem. Začít podnikat na internetu není tak nákladné jako založení tradičního podniku, ale vyžaduje stejné množství práce a odhodlání. Následující kroky Vás povedou k nastartování Vašeho podnikání na internetu.

Zvolte si typ podnikání

Vyberte si typ online podnikání s přihlédnutím k Vašim zájmům, času a kapitálu. Je vždy snažší začít podnikat s tím, co Vás baví. Můžeme si zvolit mezi těmito typy podnikání:

  • Provizní systém (Affiliate marketing) - je snadný začátek online podnikání. Získáváte provizi za každého zákazníka, který nakoupí u firmy, na kterou se dostal přes Vaše stránky.
  • Informační web - online časopis / blog, odborné články, nebo zábava. Své články na internetu můžete publikovat, získat si čtenářskou základnu a pak vydělávat na reklamách. Například Google Adsense, nebo prodej reklamního prostoru na stránce v podobě bannerů či reklamních tiskovek (tzv. PR článků).
  • Prodej vlastních služeb, nebo produktů - online můžete nabízet své vlastní produkty a služby. Budete mít možnost oslovit spoustu nových zákazníků.
  • Distribuce / přeprodej - další nízko-nákladová varianta podnikání online. Můžete přeprodávat výrobky od dodavatele, nebo zadávat příchozí objednávky přímo výrobci a ten je pak expeduje zákazníkovi (tzv. drop shipping). Můžete tak výrazně snížit náklady na skladování.

Proveďte průzkum trhu

Průzkum potenciálu cíleného segmentu

Použijte nástroj Google Adwords pro návrhy klíčových slov. Hledejte klíčová slova, které se týkají Vašeho vybraného podnikání. Zjistíte konkurenčnost a objem vyhledávání za měsíc.

Objevte "díru na trhu" (tzv. niche). Podnikání, které není přeplněno online konkurencí a kde se nachází kupní síla. K takové analýze můžete využít spotřebitelský barometr od společnosti Google.

Zadejte klíčové fráze do vyhledávače, na které budete cílit a prohlédněte si stránky konkurencí. Zjistěte jakou marketingovou strategii konkurenční stránky používají a jakých online propagací využívají nejvíce. Prohlédněte si jejich firemní Facebook stránky, Google + stránky, nebo jakou aktivitu provozují na Twitter účtu, pokud jej mají.

Podle počtu příznivců stránek sociálních sítí zjistíte, kde se konkurenci nejvíce daří získávat klienty. Všimněte si také využívání PPC reklam. Jaké firmy inzerují ve vyhledávačích nejčastěji na Vaše cílené klíčové fráze.

Vytvořte si plán

Tvorba marketingové obchodní strategie

Váš podnikatelský plán by měl obsahovat popis podnikání, průzkum trhu a konkurence, organizační strukturu, systém práce pro management, popis produktů, či služeb, marketingové nápady a plány pro obchodní tým.

Na začátku je vhodné identifikovat své silné a slabé stránky a zjistit příležitosti a hrozby, které se mohou při podnikání objevit (tzv. SWOT analýza).

Odpovězte si na následující otázky:

  • Jaký je Váš cílený trh? Co je pro Vaše klienty důležité? Co je při koupi rozhodující? Co je motivuje nakupovat u konkurence? Co jim vadí při nakupování u konkurence?
  • Jaké jsou priority pro růst Vašeho podnikání? Jaký je váš podnikatelský plán? Kde budete své služby, či výrobky nabízet?
  • Co brání růstu Vašeho podnikání? Jak složitý je obchodní proces? Jakým způsobem a jak rychle komunikujete se zákazníky? Jak řešíte reklamace, či stížnosti?
  • Jaká obchodní marketingová strategie umožní akceleraci Vašeho podnikání? Jak odlišíte své služby od konkurence? Jakým způsobem budete apelovat na zákazníky? Jak si udržíte současné klienty?
  • Jaké kroky ke zlepšení svého podnikání můžete aplikovat okamžitě? Jak zvýšíte počet svých klientů a jejich chápání hodnoty vašich služeb, či produktů? Jaké média budete využívat k propagaci svého podnikání? Jak Vás noví klienti budou hledat?

Stanovte si rozpočet

Rozpočet pro tvorbu webových stránek

Rozvrhněte z jakých zdrojů budete své podnikání financovat a jaký rozpočet pro podnikání máte k dispozici.

Vstup do online podnikání není tak nákladné jako zařízení kamenného obchodu. Zpravidla Vám postačí jednorázová investice do tvorby webových stránek a využití měsíčního SEO servisu, případně management PPC kampaní.

Náklady na provoz webových stránek jsou velmi nízké. Doménové jméno koupíte za cca 200 CZK ročně a webhosting cca 50 CZK měsíčně. Pokud máte zájem o registraci domény a stabilního webhostingu za nízkou cenu, kontaktujte nás a my Vám doporučíme ověřené poskytovatele.

Podnikejte legálně

Náležitosti webových stránek

Požádejte o živnostenský list u svého místního živnostenského úřadu. Vyberte si typ podnikatelského subjektu (OSVČ, s.r.o., atd.). Získejte IČ a zveřejněte jej na svých webových stránkách spolu s kontaktem. Pokud si netroufáte vést účetnictví samostatně, oslovte účetní firmu.

Dle zákona na webu podnikatele, či firmy nesmí chybět kontaktní a identifikační údaje. Fyzické podnikající osoby (OSVČ) musí uvést své jméno tak, jak je uvedeno na vydaném živnostenském oprávnění. Firmy, tedy právnické osoby, pak zase svůj název včetně právní formy. Dále nesmí chybět IČ a DIČ. U OSVČ je DIČ rodné číslo a veřejně se neuvádí. Je nutné uvést kompletní adresu podnikání a případně korespondenční adresu, pokud se od místa podnikání liší.

Obecně je dobré uvést více kontaktních údajů. Je také nutné uvést zákonem vyžadovanou informaci o zápisu do obchodního rejstříku, nebo jiné podobné databáze. S naplněním této části zákona si často neví rady osoby samostatně výdělečně činné se živnostenským oprávněním, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku. V jejich případě stačí doplnit větičku "Fyzická osoba zapsaná v živnostenském rejstříku".

Pokud je součástí webové prezentace také internetový obchod (e-shop), přes nějž si zákazníci rovnou mohou objednávat služby či produkty, zákon stanovuje další povinnosti. Nutné je na webu zveřejnit všeobecné obchodní podmínky splňující platnou legislativu, které zákazníka budou informovat nejen o jeho povinnostech, ale i právech. Vzorové obchodní podmínky pro e-shopy nabízí zdarma i svým nečlenům Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Připravte se k prodeji

Nabídka výrobků nebo služeb na internetu

Budete prodávat prostřednictvím obchodních sítí Amazon, eBay, Aukro, apod., nebo na své vlastní webové stránce?

Obchodní sítě mají výhodu snadného nastavení a odstartování Vašeho podnikání. Vlastní webové stránky Vám zase poskytnou větší svobodu a rozmanité možnosti expanze.

V případě vlastních webových stránek si zvolte doménové jméno a webhosting. Poraďte se s odborníkem při výběru poskytovatele webhostingu. Provozovatel webhostingu by měl poskytnout garanci dostupnosti a rychlý servis při řešení problémů a dotazů. To je velmi důležité pro SEO optimalizaci. Pokud si nevíte rady, rádi Vám s výběrem pomůžeme.

Další variantou je pronájem eshopu od některého poskytovatele, nebo vytvoření vlastního eshopu na míru.

Je velmi klíčové již před založením stránky myslet na SEO a celkový koncept navrhnout tak, aby byla indexace stránky pro roboty co nejsnažší.

Propagujte svoji stránku

SEO webových stránek

Můžete využít PPC kampaně (pay per click), jakými jsou Facebook Ads, Google Adwords, nebo S-klik.

Získávejte nové zákazníky z organického vyhledávání (tzn. bez placení za jejich příchod na stránky) pomocí SEO optimalizace.

Založte si firemní facebook stránku, Google +, Twitter, YouTube kanál, LinkedIn a blog.

Využijte email marketing, vyvarujte se však rozesílání nevyžádaných emailů. Zveřejňujte články v odborných diskuzích a zapojte se do řešení otázek uživatelů Vašeho segmentu podnikání.

K propagaci můžete využít i konvenčních reklam (časopisy, plakáty, sponzoring, vizitky, dárkové poukázky, věrnostní karty, audio-vizuální reklamy)

Využijte Sílu webu

Se založením nového podnikání na internetu máme bohaté zkušenosti a rádi Vám budeme asistovat. Můžete se věnovat tomu, co umíte nejlépe (svému řemeslu) a vše ostatní zařídíme my.

Za dostupnou cenu získáte profesionální prezentaci, díky které se Vám investice do podnikání na internetu časem vrátí. Rádi se s Vámi osobně setkáme a přizpůsobíme webové služby na míru.

Kontaktujte nás
Autor: Filip Novák (Marketing expert, Síla webu)
(420) 777 200 308, novak@silawebu.cz

+12 SEO tipů zdarma

Ověření validity webu pomocí w3c

Zda je Váš web správně nakódovaný a neobsahuje chyby zjistíte v nástroji W3C Validation Service. Stejně tak si můžete ověřit i kaskádové styly, které na webu používáte.

Analýza webu v Google Analytics

Ke sledování statistik návštěvnosti a dalších měření chování návštěvníků na webu zpravidla postačí nástroj Google Analytics.

Spotřebitelský barometr od Google

Využijte spotřebitelský barometr (Consumer barometer) k analýze chování zákazníků při nakupování na internetu. V tomto nástroji můžete mimo jiné srovnávat nákupní chování v různých zemích.

Otestujte si rychlost Vašich stránek

Rychlost načítání stránek je velmi důležitý faktor, který ovlivňuje návštěvnost. Pokud se budou stránky načítat dlouho, návštěvníci nebudou čekat a odejdou ke konkurenci. Změřte si rychlost stránek a zjistěte co nejvíc brzí rychlost Vašeho webu.

Jak Vaše stránky vypadají ve starších vyhledávačích

Umožněte stejnou zkušenost s procházením Vašich stránek i uživatelům, kteří z nějakého důvodu používají starší verzi prohlížeče. Jak se Vaše stránky zobrazují ve starších verzích prohlížeče IE, zjistíte v nástroji Net Renderer.

Sezonalita a trendy vyhledávání online

Zjistěte období, kdy se nejvíce vyhledávají klíčové výrazy, na které cílíte a přizpůsobte svoji marketingovou strategii. Zkuste nástroj Google Trends.

Google Adwords - návrhy klíčových frází

Měsíční objem vyhledávání klíčových slov a frází zjisíte v nástroji pro návrhy klíčových slov v prostředí aplikace Google Adwords.

Google Adwords - návrhy klíčových frází

Základní pohled na optimalizaci nabízí SEO nápověda od vyhledávače Seznam.cz

Übersuggest - inspirace pro klíčová slova

Chybí Vám inspirace o čem napsat článek? Nechte se inspirovat aplikací Übersuggest pro různé variace klíčových frází ze skutečného vyhledávání.

Kontrola kopírování obsahu stránek

Chcete zjistit, kdo kopíruje obsah Vašeho webu? Odhalte neetické jednání konkurence pomocí nástroje Copyscape.

TinEye zjistí, kdo zkopíroval můj obrázek

Aplikace TinEye zjistí, kdo bez Vašeho souhlasu používá obrazové materiály vašeho webu. Stačí vložit svůj obrázek, nebo barvy ze kterých se skládá.

Validace funkčnosti odkazů na stránce

Někdy se může stát, že stránka na kterou odkazujete ze svého webu přestane fungovat, nebo se změní URL adresa. Link Validator za Vás ověří funkčnost všech odkazů na stránce.